Björklund lägger sig i …

Vår skolminister Björklund har bestämt att vi lärare ska återvända till katederundervisningen. Det är intressant att han som sitter överst i hierarkin ska bestämma hur vi lärare ska undervisa.  När läste Björklund pedagogik? Jag trodde att det var vi som undervisar dagligen som visste bäst? Nu är det inte så att jag har något emot katederundervisning. Det är snarare så att jag alltid har tyckt att det behövs gemensamma genomgångar i klassrummet och att min roll som lärare är att introducera, förklara, repetera och sammanfatta. Men det ena sättet att undervisa utesluter ju inte det andra. Det hela beror kanske på vad man sysslar med och vilka elever man har. Men visst har Björklund en poäng i det han säger. Jag är en av dem som har förfasats över när åttaåringar, som knappt kan läsa, ägnar en stor del av tiden i skolan till att forska och arbeta på egen hand. För det vet vi som har egna barn att då jobbar de duktiga flickorna medan de barnsliga pojkarna leker.

Det jag irriterar mig på är att Björklund pratar om något som vi som jobbar på golvet faktiskt är proffs på. För inte brukar väl försvarsministern tala om hur soldaterna ska tränas eller justitieministern lägga sig i hur en advokat jobbar med sin klient? Det tror jag inte de gör, men av någon jävla anledning ska skolministern alltid lägga sig i vad vi lärare sysslar med. Hur vore det om Björklund tittade på hur förutsättningarna för undervisningen har förändrats de senaste trettio åren. Titta på hur antalet timmar i ämnen som svenska, matte och engelska skurtis ner. På gymnasiet hade en elev fyra timmar svenska i veckan för trettio år sedan och nu har den knappt en och en halv. Är det konstigt att eleverna kan mindre då? Själv har jag upplevt att elevantalet har dubblats på tjugo år eftersom klasserna nuförtiden är stora (upp till 35 elever) och halvklasstimmar är ett minne blott.  Tänk om Björklund skulle ta itu med det istället!

2 reaktioner till “Björklund lägger sig i …”

  1. Vad jag kommer ihåg från min egen skolgång är att läraren var väsentlig. Kunde läraren fånga vårt intresse (oavsett ämne) så lärde vi oss massor och de lärarna var faktiskt inte så många, det var en här och en där.

Kommentarer inaktiverade.