Tio besök på Elgigantens servicdesk är för mycket!

För cirka tre år sedan köpte jag en dammsugare på Elgiganten på Kungsgatan i Stockholm. Jag valde en Electrolux, Ultra one för cirka 2400 kronor. Den var bäst i test det året och första gången jag använde den fungerade den utmärkt.

Ganska snart upptäckte jag att sugeffekten bara var till hälften. Hur jag än rörde på reglaget så så gick det bara att få halv effekt. Jag kontaktade Elgigantens kundtjänst och ombads komma in med dammsugaren. Jag tog ut en bil från bilpoolen jag är med i, åkte till Kungens Kurva eftersom det är lättare att parkera där och lämnade in dammsugaren. Efter någon vecka, kanske tio dagar tog jag ut en ny bil från bilpoolen och åkte för att hämta dammsugaren. Den fungerade några veckor, men sen uppstod samma fel igen. Ny bil, ny inlämning – ny bil, ny hämtning. Efter några månader pajade reglaget igen. Dessutom blev det något fel på sladdvindan. Jag åkte till Kungens kurva igen. Där beklagade jag för killen vid servicedisken att det var besvärligt att vara utan dammsugare eftersom jag har fåglar hemma som skräpar ner. Jag fick då låna en dammsugare gratis, en Bosch. När jag kom hem och skulle använda den fungerade den inte alls. Den var helt död. Efter två veckor fick jag ett sms om att felet på Electroluxdammsugaren inte kunde åtgärdas.  Jag skulle komma till Elgiganten, hämta ut ett tillgodokvitto och köpa en ny dammsugare.

Eftersom jag har tyska rötter har jag sedan barnsben blivit itutad att tyska tekniska produkter håller högre kvalitet än svenska. Denna gång valde jag därför en Miele dammsugare för ungefär samma pris, 2400 kronor. Den fungerade utmärkt första gången jag använde den. Dessutom var sladden längre så jag kom åt överallt utan att behöva byta uttag. Fint, jag var nöjd i en vecka.

Andra gången jag dammsög upptäckte  jag dock att man kunde föna håret samtidigt. Det var något fel på utblåstluften. Det blåste alldeles för starkt för att vara en modern dammsugare. Dessutom lät den oroväckende mycket. Trött på allt strul med den första dammsugaren orkade jag dock inte åka in med dammsugaren direkt. Den funkade ju att dammsuga med så jag avvaktade.

Slutligen lämnade jag in den. För 2400 kronor ska ju grejorna fungera bra mer än en gång. Jag fick vara utan dammsugare i flera veckor. Felet tog tid att åtgärda. När jag hämtade den fick jag veta att de inte hittat felet. Däremot var det fullt av damm i motorn. Det hade reparatören tagit bort. När jag dammsög igen upptäckte jag att sladden var kortare än förut. Jag kunde inte längre dammsuga under dotterns säng utan att byta eluttag. Fortfarande kunde man föna håret medan man dammsög och dammsugaren lät förskräckligt. Det felet hade inte åtgärdats.

För 2400 kronor kan man begära mer! Ny bil, ny tur till Kungens kurva och Elgigantens servicedesk. Både utblåstluftfelet och sladdfelet påpekades. Efter två veckor utan dammsugare hämtade jag den. Jag hann bara dammsuga en gång sen gick Mieledammsugaren inte att använda alls. Sladden drogs in med full kraft, så kraftfullt att kontakten drogs ur eluttaget. Hur jag än försökte dros sladden ur vägguttaget. Ny bil och ny tur till Elgiganten. Efter en och en halv vecka fick jag ett sms: ” Det tar flera månader att få reservdelar till din Mieledammsugare. Du kan komma förbi och hämta ut ett tillgodokvitto. ”

Ny bil, ny tur och ny dammsugare. Nu blev det en Electrolux igen. Zugreen, någonting. Bäst i test i år, 2015. Sladden visade sig vara jättelång och jag nådde överallt, men var det inte lite dålig sugeffekt? 750 W ska väl kunna suga bättre? Jo då, det verkar vara samma fel som på den första dammsugaren i denna berättelse. Det är för liten skillnad på max och min.

Luften gick ur mig. Ledsen och uppgiven ringde jag sonen. Han lyssnade på min berättelse om mina tio besök på Elgigantens servicedesk i Kungens kurva. ”Jag kör dig dit nästa vecka, mamma. Jag följer med. Det löser sig”, sa han. Jag vill tro honom, men tänker samtidigt att bara bilkostnaden för mina tio besök har kostat lika mycket som en ny dammsugare. Inte får jag ersättning för dem? Och alla dagar jag vadat i damm och fågelmatsskräp för att dammsugaren varit på lagning. Inte kompenseras jag för det?

Jag är inte lagd åt det hämndbegärliga hållet, men nog förstår jag när folk lackar ur helt och bombhotar, klottrar ner fasader, kastar ägg eller gör något annat vansinnigt. Tio besök på Elgigantens servicedesk är för mycket!

 

 

Författare: monika_thormann@hotmail.com

Författare.